CAO kan CreAO worden!

Deze week nam ik deel aan twee seminars over creatief ondernemen: een van de Rabobank en een van het NCSI (Nederlands Instituut voor Sociale Innovatie).Op beide seminars luidde de boodschap: tijden van crisis maken onconventionele oplossingen nodig én mogelijk! Om onconventionele oplossingen te vinden is creativiteit nodig. Analytische denkpatronen moeten plaats maken voor creatieve denkprocessen. Eric Koenen, schrijver van het boek ‘De kunst van het leiderschap in tijden van verandering’ zegt het zo: “Je moet het lef hebben om te erkennen dat oude structuren geen oplossingen meer bieden … even geen spreadsheets meer, we gaan onze strategie schilderen, letterlijk kleur en vorm geven!”

Kan creativiteit ook een bijdrage leveren aan CAO-onderhandelingen? Kunnen creatieve denkprocessen iets nieuws bijdragen aan de geijkte onderhandelingspatronen? En de weg wijzen naar nieuwe perspectieven om CAO’s op een eigentijdse wijze vorm en inhoud te geven? Hebben CAO-partijen het lef om te erkennen dat oude onderhandelingsstructuren niet altijd meer de oplossingen beiden die nodig zijn? Kan creativiteit de weg vrij maken voor toekomstgerichte CAO-afspraken over flexicurity, sociale innovatie, vernieuwing van CAO’s en her-allocatie van arbeidsvoorwaarden?

Ik ben graag bereid om met CAO-partijen die hun CAO-onderhandelingen willen vernieuwen en creatief in innovatie van de CAO willen investeren mee te denken. Wie pakt de handschoen op?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: