CAO 2.0 en duurzaamheid

Duurzaamheid is een trend geworden. ‘Groene marketing’ staat sterk in de belangstelling. Hilde Roothart, een gerespecteerd trendwatcher, zegt daarover: ‘We moeten nu de omslag maken van denken in termen van welvaart (economische groei en winst) naar denken en werken in termen van welzijn (maatschappelijke groei en winst).’ Roothart meent dat maatschappelijke betrokkenheid groeit. ‘Zuinigheid past daar ook bij: managers kunnen zich na de crisis geen zelfverrijking meer permitteren en consumenten passen hun bestedingspatroon aan.’ We zien het deze week gebeuren: banken beperken hun bonussen en het CPB signaleert dat ondanks verbetering van de koopkracht consumenten hun bestedingen blijven beperken. ‘Van blingbling, botox en bimbo’s naar bewust, betrokken en betekenis’, luidt het credo van Hilde Roothart.

Wat betekent dat voor CAO’s, vraag ik me af. Vorige week schreef ik over mobiliteitsbeleid en vitaliteitsbeleid als kenmerken van de CAO 2.0. In de CAO-berichtgeving tekent zich steeds meer een uitruil af tussen gematigde loonontwikkeling en investeren in mensen (ook de titel van de deze week verschenen Arbeidsvoorwaardennota 2010 van het CNV) met afspraken over werkgelegenheid, stage, scholing en loopbaanontwikkeling. Misschien staan we ook in CAO-land aan de vooravond van een omslag van welvaart naar welzijn. Dat vraagt om visie en moed van alle betrokken partijen: overheid, werkgevers en vakbeweging. Hopelijk verdringt het dreigende conflict over de AOW-leeftijd duurzaamheid van CAO’s en arbeidsverhoudingen niet te zeer naar de achtergrond.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: