Benedictijns onderhandelen over CAO’s?

Deze week verzorgde ik in de Sint Willibrords Abdij in Doetinchem twee workshops over de betekenis van de Regel van Benedictus voor het leven en het werk van CAO-onderhandelaars. De deelnemers waren onderhandelaars van werkgeversorganisaties en vakbonden, aangesloten bij FNV, CNV en De Unie en organisaties op het terrein van arbeidsverhoudingen.

De Regel van Benedictus begint met het woord: luister! Benedictijns luisteren is iets anders dan de manier waarop in CAO-onderhandelingen vaak naar elkaar wordt ‘geluisterd’. Uitspraken als ‘ik hoor wat je zegt’ of ‘nu moet je eens goed naar mij luisteren’ staan ver af van de manier van luisteren die de Regel van Benedictus beoogt. Die is het best te vergelijken met de wijze waarop een arts met zijn stethoscoop luistert, ausculteren. Dat is geen oppervlakkig en vrijblijvend luisteren, maar aandachtig en gericht op een doel: het stellen van de juiste diagnose die nodig is om de juiste actie in gang te zetten die leidt tot het beste resultaat. De arts neem daarvoor de tijd die nodig is, luistert met aandacht en – als het goed is – met oprechte belangstelling voor de patiënt.

Tijd, aandacht en belangstelling (in woorden van Benedictus: ‘luisteren met het oor van het hart’) zijn drie onmisbare schakels van Benedictijns luisteren. Die staan in schril contrast met de manier waarop vaak in CAO-onderhandelingen naar elkaar wordt ‘geluisterd’. Dan kan de ‘luisterende’ partij vaak niet wachten op het moment waarop men het woord kan overnemen. De boodschap die vervolgens wordt gebracht is vaak al bedacht terwijl men nog naar de ander ‘luisterde’. De manier waarop boodschappen in CAO-onderhandelingen worden overgebracht nodigt vaak helemaal niet uit om te luisteren. Stellige boodschappen, gebaseerd op meningen in plaats van feiten, nodigen eerder uit tot een reactie, die vaak weer gebaseerd is op de mening van de ander.

Echt luisteren op de manier die de eeuwenoude Regel van Benedictus bedoelt is moeilijk. De luisteroefening die in de workshops werd uitgevoerd bevestigde dat. Er bleek veel boodschap en betekenis verloren te gaan als een eenvoudige boodschap door vier mensen aan elkaar wordt doorgegeven! Echt luisteren vereist oefening. En stilte om de boodschap van de ander te verwerken. Zouden in CAO-onderhandelingen in plaats van schorsingen, bedoeld om een reactie voor te bereiden, soms niet beter stiltes gevraagd kunnen worden om de informatie van de ander te verwerken, te doorgronden en te begrijpen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: