De impact van sociale media op onderhandelen.

Vandaag werd op het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag het 5e seminar gehouden van het Netherlands Negotiation Network NNN. NNN is een Linked-in Group, die vijf jaar geleden is ontstaan op initiatief van Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael. Het eerste seminar in 2008 werd geopend door oud diplomaat en Minister van Buitenlandse Zaken Bot. Hij vertaalde bij die gelegenheid zijn definitie van onderhandelen in Ten Commandments voor onderhandelaars. Ik gebruik zijn definitie en – de uitwerking van – de Ten Commandments nog dikwijls in programma’s voor begeleiding van CAO-onderhandelaars.

Nu was het thema van het seminar The impact of Social Media on diplomacy and negotiation. Onderhandelen en sociale media staan in zekere zin met elkaar op gespannen voet. Sociale media zijn immers een publiek domein, terwijl onderhandelingen vaak zijn gebaat met een zekere vertrouwelijkheid. Wie herinnert zich niet de ophef in de diplomatieke wereld toen WikiLeaks 25.000 geheime diplomatieke dossiers openbaar maakte? Maar het bleek niet het einde van de diplomatie, zoals sommigen voorspelden. Een inleider merkte fijntjes op dat het einde van de diplomatie ook al voorspeld werd bij de uitvinding van de telex…

Ook in CAO-onderhandelingen hebben de sociale media hun intrede gedaan. Toen één van de vakbonden bij de CAO Woondiensten aankondigde tijdens de onderhandelingen de achterban met tweets te informeren over het verloop ervan fronsten veel CAO-onderhandelaars ongerust de wenkbrauwen. Inmiddels zijn ook CAO-onderhandelaars gewend aan het gebruik van sociale media en hebben de meeste van hen ontdekt dat de voordelen de nadelen ver overtreffen. De sociale media worden volop gebruikt voor het raadplegen en informeren van de achterban.

Eén vraag van één van de deelnemers wil ik graag delen met de lezers van CAOpinie©. Die werd gesteld aan de vertegenwoordiger van het ministerie van Buitenlandse Zaken en luidde: ‘Ik begrijp van u dat de sociale media veel gebruikt worden om steun te verwerven voor uw  standpunten, maar worden ze ook gebruikt om nieuwe ideeën te vinden die misschien wel tot heel andere standpunten kunnen leiden?’

De NNN-group bestaat uit deelnemers die vanuit allerlei invalshoeken bij onderhandelen zijn betrokken: wetenschappers, trainers, vertegenwoordigers van de diplomatie en internationale betrekkingen, maar ook onderhandelaars over CAO en arbeidsvoorwaarden. Belangstellenden kunnen zich op Linked-in voor het netwerk aanmelden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: