Gelukkige werknemers presteren beter!

Werknemers van Google zijn de meest gelukkige werknemers. Gelukkiger dan de werknemers van bijvoorbeeld Microsoft. En dat, terwijl het gemiddeld salaris bij Microsoft hoger is dan dat bij Google. Blijkbaar heeft gelukkig werken met andere zaken te maken dan met de hoogte van het salaris. Waar Google in excelleert is de zorg voor werknemers door het beschikbaar stellen van een wasserij en stomerij, gratis massages, kosteloos artsbezoek, de aanwezigheid van een welness-centrum en dergelijke.

Het boekje Gelukkig Werken dat eind 2011 verscheen bevestigt dat het geluk van werknemers niet afhangt van het salaris en ook niet sterk wordt beïnvloed door de crisis. Wereldwijd onderzoek wijst uit dat werknemers zich voor de crisis minder gelukkig voelden dan in de crisis (2011). Bovendien blijken werknemers hun geluk in sterke mate zelf te kunnen beïnvloeden. De helft van het geluksgevoel is weliswaar genetisch bepaald en (slechts!) 10% wordt bepaald door omgevingsfactoren, maar 40% kan de werknemers zelf bepalen.

Gelukkig Werken geeft 7 tips die het geluk van werknemers positief kunnen beïnvloeden:
• Realiseer je dat je zelf aan de slag moet, persoonlijk leiderschap moet tonen. Voor mensen die de schuld geven aan incompetente managers, gaat het probleem niet veranderen.
• Krijg meer zicht op wie je bent, op je persoonlijkheidsstructuur dus. Verschillende testen (zoals de Big Five) helpen om jezelf te begrijpen en te zien waar je staat. Niet iedereen is direct geïnteresseerd in zelfonderzoek maar als je het verbind met dagelijkse vragen, willen ze vaak wel.
• Verbind die kwaliteiten ook met je passie. Sommige mensen doen dingen omdat anderen ze daar goed in vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ze er zelf ook energie van krijgen.
• Neem een pauze om na te denken en te dromen. Waar gaat het om en wat vind je belangrijk? Kerst is zo’n mooie periode voor reflectie.
• Wees alert op valkuilen. Een zo’n valkuil is bijvoorbeeld dat je te kritisch wordt op jezelf. ‘Ik ben nou al een maand bezig met geluk, waar blijft het nou?’ Wees daarin mild naar jezelf.
• Wees een ambassadeur en zoek gelijkgestemden in je organisatie om samen met gelukkig werken aan de slag te gaan. Die verbinding is een belangrijk onderdeel.
• Maak er een SMART-plan van om te zorgen dat je je eindresultaat ook realiseert. En bespreek het met collega’s en leidinggevenden om de kans te vergroten dat je het doel ook bereikt.

Dat lijkt mij een mooie agenda voor een goed functioneringsgesprek! Gekoppeld aan aandacht voor de zorg van werknemers (voorzieningen als wassen en stomen, massages en zelfs huishoudelijke hulp komen ook in Nederland voor als secundaire arbeidsvoorwaarden!) kan het geluk van werknemers vast en zeker worden vergroot. En dat loont! Want uit onderzoek blijkt dat gelukkige werknemers beter presteren dan werknemers die ongelukkig in hun werk zijn!

Eén reactie to “Gelukkige werknemers presteren beter!”

  1. sippy van akker Says:

    Hear Hear!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: