De CAO kan dunner!

Deze week nam ik afscheid van twee leden van de CAO-delegatie van de Nederlandse Veiligheidsbranche. Een van de scheidende delegatieleden liet een exemplaar zien van de voorloper van de CAO Particuliere Beveiliging, waarbij HS Arbeidsvoorwaarden sinds 2008 betrokken is. De CAO uit 1967, getypt op vergeeld papier was gesloten tussen de Verenigde Nachtveiligheidsdiensten N.V., de Algemene Bond “Mercurius” van werknemers in de Handel, het Bank- en Verzekeringswezen en de Vrije Beroepen, de Christelijke Bedrijfsbond HBV en de Katholieke Bond van personeel in de Handel.

De CAO telt slechts 4 pagina’s, inclusief de handtekeningen van CAO-partijen! Daarin komen de volgende onderwerpen aan bod: werktijden, beloning, toeslagen, overwerk, vakantieverlof en buitengewoon verlof, vergoeding voor het werken op feestdagen, vakantietoeslag, doorbetaling bij arbeidsongeschiktheid en beëindiging van het dienstverband. Eigenlijk zijn dat vandaag de dag nog steeds belangrijke, zo niet de belangrijkste onderwerpen van CAO’s. Toch heeft menige CAO vandaag de dag al gauw een omvang van 10 tot 20 maal de CAO voor het personeel van de Verenigde Nachtveiligheidsdiensten uit 1967.

Ik herinner me een roerige ledenvergadering over de CAO Kinderopvang, die ik jarenlang voor de werkgevers in de kinderopvang afsloot. Een van de leden liep met het CAO-boekje in de hand naar de interruptiemicrofoon, liet het boekje met een klap op de grond vallen en zei: ‘Ik ben pas tevreden als ik niets meer hoor als de CAO op de grond valt’. Duidelijker kon hij zijn boodschap niet maken: de CAO kan dunner!

Ik denk dat CAO’s inderdaad dunner kunnen. CAO’s die gebaseerd zijn op goed werkgever- en werknemerschap en op volwassen en gezonde arbeidsverhoudingen. Daarin kan ruimte voor eigen invulling van arbeidsvoorwaarden de plaats van veel regels innemen en maakt onderling vertrouwen veel andere regels overbodig. De eerste voorbeelden van zulke CAO zijn er. Zelf werk ik met enkele partners hard aan het concept CAO van N(U) dat daarop gebaseerd wordt.

Ik geloof er in: de CAO kan (weer) dunner worden! 

3 Reacties to “De CAO kan dunner!”

  1. Martin Overbeeke Says:

    Leuk artikel. Op mijn bureau ligt een CAO voor de handarbeiders der N.V. Philips Gloeilampenfabrieken 1959. 35 bldz op A5 formaat afgelsoten met 6 bonden, dat weer wel.

  2. sippy van akker Says:

    Hear, hear! Ik ben het helemaal met je eens. Sometimes less is more. Wanneer er sprake is van goed werkgeverschap en volwassen arbeidsrelaties is er ook meer maatwerk mogelijk. Ik ben vóór!

  3. Martin Overbeeke Says:

    Ik ben ook voor. Niet alleen dunner, maar ook in normale mensentaal. Social Media biedt kansen om medewerkers te betrekken bij het tot stand komen van ‘hun’ arbeidsvoorwaardenpakket.

Geef een reactie

