Hoe stoppen we topinkomens?

Deze week verscheen een nieuw nummer van Zeggenschap, het vakblad op het terrein van arbeidsverhoudingen. Door een drukkersfout stond de advertentie van HS Arbeidsvoorwaarden met een foto van mij pontificaal op de cover! Maar dat terzijde… Ik schrijf voor Zeggenschap naast artikelen over CAO en arbeidsvoorwaarden een vaste column. Deze keer over de explosieve ontwikkeling van topinkomens binnen en buiten Nederland: (S)topinkomens.

Over topinkomens is al veel gezegd en geschreven. Het viel niet mee er nog iets nieuws over te schrijven. Toch heb ik me aan een suggestie gewaagd. Om topinkomens vanaf een bepaalde hoogte, bijvoorbeeld 20 maal het wettelijk minimum loon (de norm die vanuit de vakbeweging wordt bepleit), niet langer de bescherming van de arbeidsovereenkomst te bieden. Topinkomens moeten dan afgesproken worden in overeenkomsten van opdracht. Enige tijd geleden besprak ik deze suggestie met een hoofdrolspeler in de polder. Die zag er wel iets in.

Sceptici zullen zeggen dat het middel erger is dan de kwaal, omdat de grootverdiener als opdrachtnemer zélf over zijn of haar topinkomen gaat meebeslissen, terwijl dat nu gebeurt door de Raad van Commissarissen. Daarover hoorde ik deze week de boeiende mening dat juist het ontbréken van verantwoordelijkheid voor het eigen topinkomen de gierende motor achter de explosie van topinkomens is! Topfunctionarissen hoeven zich er immers niet voor te verantwoorden, maar kunnen wijzen naar hun toezichthouder (en doen dat ook).

Als opdrachtnemers zullen topfunctionarissen zélf verantwoordelijkheid moeten nemen voor de hoogte van het tarief dat ze voor hun prestaties vragen. En dat zou best eens een néérwaartse beweging in gang kunnen zetten!

Eén reactie to “Hoe stoppen we topinkomens?”

  1. sippy van akker Says:

    Ik schrijft tikfoutje vierde regel rechts

Geef een reactie

