Fusies of pop-up store: wat heeft de toekomst?

Er is deze week veel gebeurd in vakbondsland. De leden van FNV Bondgenoten stemden in met het fusieproces dat moet leiden tot een grote FNV. Na een mislukte poging begin oktober bleken er in de herkansing voldoende ja-zeggers. Ook bij het CNV werd een fusie aangekondigd. CNV Publieke Zaak, actief bij de overheid en in de zorg, en CNV Onderwijs gaan vanaf volgend jaar samen verder als CNV Connectief. Tot slot het initiatief van de CNV Dienstenbond. In Amersfoort opende de vakorganisatie, heel hip, een pop-up store. Volgens de website van CNV Dienstenbond kan iedereen daar terecht met vragen over werk, inkomen en de loopbaan.

De meeste aandacht ging uit naar FNV Bondgenoten. Het FNV zal na de fusie één grote organisatie worden met als belangrijke opdracht een relevante factor te blijven in sociaal-economisch Nederland. Natuurlijk geldt deze opdracht voor alle vakbonden. Met een afnemend marktaandeel onder de werkzame beroepsbevolking en structurele veranderingen in de economie, zoals de toename van het aantal zzp`ers, zal dat een lastige klus zijn. In het redactioneel commentaar wees NRC Handelsblad er op dat vakbonden vooral ondernemender moeten worden. De vraag is natuurlijk of dat met een fusie lukt. Ervaringen met fusies in het bedrijfsleven zijn niet onverdeeld positief.

Als je het hebt over de ondernemende vakbond, spreekt de pop-up store van de CNV Dienstenbond mij meer aan dan fusies. Een laagdrempelige plek waar mensen terecht kunnen met allerlei vragen over werk en loopbaan lijkt me een idee dat toekomst kan hebben. Het past in een tijd waarin van werknemers meer initiatief wordt verwacht en zij dat ook vaak zelf willen nemen. Op een positieve manier met werkenden in gesprek gaan over ambities, wensen en mogelijkheden is een model dat vakbonden wellicht relevant houdt. Zeker voor mensen die zelden in de gelegenheid zijn met onafhankelijke professionals te speken over hun vragen over werk en loopbaan. Het zou mooi zijn als de pop-up store daar een bijdrage aan kan leveren. Niet om leden voor de vakbond te werven, maar echt vanuit de behoefte van de individuele werknemer. Dat zo`n gesprek of advies iets mag kosten, vind ik niet meer dan logisch. Maar met een toenemende aandacht voor individuele (ontwikkelings)budgetten hoeft dat geen probleem te zijn.

Wilco Brinkman,
partner HS Arbeidsvoorwaarden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: