Kleine stappen, grote doelen

Het staat bekend als de Kaizen-filosofie en komt uit Japan: met kleine stapjes naar een groot doel toewerken. Kaizen is Japans voor veranderen of verbeteren. Maar een betere vertaling is ‘uiteenhalen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier’. Ik moest er deze week aan denken toen ik als jurylid deelnam aan de verkiezing van de meest aantrekkelijke werkgever in de tuinbouw. Als scholier werkte ik jarenlang in die sector: tomaten, paprika’s, bloemen. Ik had daar in de kas mijn eerste kennismaking met een ‘gastarbeider’: Aldo, afkomstig uit Italië. Werkgeverschap in de tuinbouw staat buiten de sector niet zo hoog aangeschreven. Toen niet en nu nog niet. Maar ik raakte onder de indruk van veel inzendingen. Zonder er nu al teveel over te verklappen kreeg ik het gevoel dat met kleine stappen grote doelen bereikt worden en werkgeverschap langzaam maar zeker op een goede en eigentijdse manier wordt vormgegeven.

Een dag later hoorde ik een CNV-vakbondsbestuurder op de radio over werkgeverschap in de champignonsector. Aanleiding was de rechtszaak over ernstige misstanden met de inzet van Poolse werknemers. De interviewer had geen hoge pet op van de werkgevers in deze sector. Maar de CNV-bestuurder wees daarentegen op verbeteringen die ook in deze sector zijn en worden doorgevoerd. Langzaam maar zeker wordt ook hier met kleine stappen aan grote verbeteringen van werkgeverschap en arbeidsverhoudingen gewerkt.

Op dit moment verkeren veel CAO-onderhandelingen in zwaar weer. CAO-partijen zijn het over veel onderwerpen oneens. Misschien willen beiden wel té grote stappen zetten. Misschien hebben CAO-onderhandelingen ook baat bij de Kaizen-filosofie van kleine stappen en grote doelen. Zou het advies van verkenner Ruud Vreeman aan partijen bij de CAO Woningcorporaties daar ook een voorbeeld van zijn? De kern daarvan luidt: breng directeur-bestuurders op termijn onder de CAO en spreek nu een kleine loonsverhoging af…

Geef een reactie

