ZZP’ers probleem of oplossing?

Ik vind het een rare discussie: zijn ZZP’ers het probleem of de oplossing? Toch wordt die discussie gevoerd. In de politiek en tussen sociale partners. En zoals vaker leidt dat tot polarisatie: voor- en tegenstanders betrekken uiterste standpunten: probleem of oplossing. Zou het niet veel beter zijn als ze samen zouden zoeken naar echte knelpunten om die vervolgens op te lossen?

Gelukkig gebeurt dat ook! Onlangs deed ik op uitnodiging van het ministerie van SZW mee aan een expert-meeting over ZZP en CAO-bepalingen. De wetgever maakt het al sinds de totstandkoming van de Wet CAO in 1927 mogelijk om afspraken te maken die (ook) van toepassing zijn op overeenkomsten van opdracht. Die blijven daarmee overigens overeenkomsten van opdracht! De experts, die ook over ZZP’ers van mening verschilden, waren het er in elk geval over eens dat de CAO mogelijkheden biedt om bijvoorbeeld schijnzelfstandigheid te reguleren.

Een CAO waarin afspraken over overeenkomsten van opdracht zijn gemaakt is de CAO Architecten. Ik was betrokken bij de voorbereiding en heb gezien hoe CAO-partijen niet tegenover elkaar, maar samen met elkaar zochten naar oplossingen van concrete problemen.

Deze week sprak in met vertegenwoordigers van werkgevers, vakbonden en P&O’ers uit het hoger beroepsonderwijs over het boek Werken in en aan verandering dat ik een jaar geleden samen met Jeroen Pepers schreef. Daar hoorde ik de suggestie om banken te vragen aan te schuiven bij gesprekken over de toekomstmogelijkheden van medewerkers met flexibele contracten, zoals ZZP’ers. Zodat banken beter in staat zijn te beoordelen of verantwoord een hypotheek kan worden versterkt.

Zo kun je ook over ZZP’ers praten!

Henk Strating, oprichter HS Arbeidsvoorwaarden

3 Reacties to “ZZP’ers probleem of oplossing?”

  1. sippy van akker Says:

    Ik ken en volg de discussie met interesse, maar gewetensvraagje: zou je zelf ook onder zo’n cao willen vallen? : )

  2. Henk Strating | HS Arbeidsvoorwaarden Says:

    Neeeee, maar ik ben geen schijnzelfstandige

  3. sippy van akker Says:

    Dacht ik al! Maar dat zijn de meeste zzp’ers niet natuurlijk.. Je stukje lijkt te gaan over alle zzp’ers toch?

Geef een reactie

