De 3 V’s van CAO-Vernieuwing!

Wat is het geheim van succesvolle CAO-vernieuwing? Met deze vraag hebben we de afgelopen weken CAO-onderhandelaars bij vernieuwende CAO’s geïnterviewd. Vernieuwend op het proces waarmee de CAO tot stand komt, op de inhoud van de CAO en vaak op beide. Daarbij komen 3 cruciale gemeenschappelijke elementen naar voren. De 3 V’s van CAO-Vernieuwing.

Visie
Een gezamenlijk doel vormt de basis van CAO-vernieuwing. Aan de oppervlakte lijken verschillen tussen werkgevers en werknemers soms erg groot. Wanneer partijen de tijd nemen om wat dieper over de langere termijn te denken, blijkt dat mee te vallen. Een gezamenlijke visie voor een termijn van ongeveer vijf jaar is vaak goed gezamenlijk vast stellen. Deze visie is de leidraad bij het ontwikkelen van de vernieuwde cao. Als het even wat stroever verloopt en men elkaar de vraag stelt ‘Waar doen we het ook alweer voor?’ biedt de gezamenlijke visie inspiratie om door te gaan.

Vertrouwen
Alle geïnterviewden onderschrijven de stelling dat vernieuwing en vertrouwen hand in hand gaan. Geheime agenda’s, achterhouden van informatie en misbruik van zwaktes en twijfel zijn funest. De mogelijkheid om je als onderhandelaar kwetsbaar op te kunnen stellen en je dilemma’s op tafel te kunnen leggen geeft juist veel mogelijkheden voor creatieve oplossingen. Maar dit kan alleen als je zeker weet dat de anderen aan tafel er geen misbruik van maken.

Verantwoordelijkheid
Sociale partners voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor de CAO en de hindernissen die zij tijdens de vernieuwing moeten nemen. Een probleem voor de werkgevers is ook een probleem voor de vakbonden en andersom. Partijen denken met elkaar mee over oplossingen. Illustrerend is de uitspraak van één van de geïnterviewden: ‘Soms is het onderscheid tussen werkgever en vakbond bij ons aan tafel niet meer zichtbaar’.

Visie, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Het klinkt simpel, maar uit de gesprekken blijkt dat het tijd en moeite kost om dat echt te realiseren. Maar die investering is het voor alle gesprekspartners meer dan waard! Je krijgt er een betere CAO met groot draagvlak voor terug en, niet te vergeten, goede onderlinge relaties.

Visie, vertrouwen en verantwoordelijkheid. In de eerste CAOpinie na de vakanties laten we op een héél bijzondere manier zien hoe wij CAO-partijen daarbij van dienst kunnen zijn…

Wilco Brinkman en Henk Strating, partners HS Arbeidsvoorwaarden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: