Samen met open vizier!

Ik ben niet zo’n liefhebber van congressen. Maar deze week bezocht ik er maar liefst drie. Als (scheidend) lid van het Bestuur van het sectorfonds Bibliotheek Werk bezocht ik dinsdag het Werkatelier (dat klinkt al anders dan congres!) Innoveren in een krimpende branche. Woensdag bezocht ik op uitnodiging van Reinier Castelein bij De Unie het congres Welzijn is de nieuwe welvaart. En donderdag bezocht ik het jubileumcongres van de WENB, die het 25-jarig bestaan als branchevereniging voor de energiesector vierde. Vier geheel verschillende congressen in een heel verschillende omgeving. En toch was er een duidelijke rode draad: alle drie congressen waren gericht op de toekomst. Hoe ziet de toekomst er uit? Wat betekent de toekomst voor ons en onze branche(s)? Hoe moeten we op de toekomst anticiperen? Op drie congressen dezelfde vragen. En niemand weet het antwoord. Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en MVO bij Randstad Groep zei het eerlijk: ‘Ik weet niet of robots werkgelegenheid gaan kosten of opleveren’.

Kun je dan niets over de toekomst zeggen? Zeker wel! In elk geval twee dingen. Het eerste: een open vizier. De toekomst zonder angst (een slechte raadgever), maar als een uitdaging, met lef, moed en optimisme tegemoet treden. Het tweede: samen. Samen met elkaar en niet tegenover elkaar. Werkgevers, medewerkers en hun organisaties, overheid en politiek, onderwijs en wetenschappers. Zonder (vaststaande) stip op de horizon, maar met een gezamenlijke richting, zoals ik dinsdag hoorde. Door anders te kijken naar hetzelfde, zoals ik woensdag hoorde. En door de kracht van dialoog, de titel van het WENB-congres op donderdag.

Henk Strating, oprichter HS Arbeidsvoorwaarden

Geef een reactie

